Výchovný poradce
Konzultační hodiny
Výchovný poradce pro I. a II. stupeň:
Mgr. Vlastimil Průcha
čtvrtek 14:30 - 15:30
nebo individuálně po tel. dohodě
Metodická a informační činnost
- Metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc.
- Metodicky vede učitele, kteří provádějí nápravu SPU.
- Uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesionálně orientačních, sociálních a jiných důvodů.
- Podává iniciativně vedení školy návrhy a doporučení týkající se výchovy, vzdělání, prevence a nápravy problémů.
- Podává návrhy na další vzdělávání pedagogických pracovníků, organizuje školní vzdělávací akce.
- Informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a diagnostických ústavech, o možnostech využití jejich odborných služeb.
- Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky.
- Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nichostatní pedagogické pracovníky.
- Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků.
Žáci s výukovými a výchovnými problémy
- Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky.
- Pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření.
- Projednává s učiteli dodatečný odklad školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu škol, užití slovního hodnocení.
- Podává návrhy na vyšetření v pedagogicko psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém centru na žáky s vývojovými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením.
- Projednává s rodiči souhlas k vyšetření v pedagogicko psychologické poradně.
- Věnuje zvýšenou pozornost žákům s problémovým vývojem a rizikovým chováním.
- Podílí se na zpracování individuálního programu a další dokumentace pro integrované žáky, pro žáky problémové /sociálně obtížně adaptabilní/ i pro žáky pocházející ze složitých rodinných podmínek.
- Vede databázi integrovaných žáků, provádí kontrolu následných vyšetření. Soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči. Ve spolupráci s PPP zajišťuje rozhodnutí o integraci žáka.
- Ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků.
Specifické oblasti
- Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další péči o tyto žáky.
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole /rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák/.
- Sleduje projevy zneužívání návykových látek a ostatní sociálně patologické jevy /patologické hráčství, šikanování, vandalismus, brutalita, rasismus, kriminalita ..../ a navrhuje nápravná opatření.
- Zajišťuje koordinaci a spolupráci při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů /zákonní zástupci, pedagogičtí pracovníci, odborníci/.
- Spolupracuje s metodikem prevence sociálně patologických jevů.
- Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy a samosprávy, zejména s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte,s Policií ČR a krizovým centrem.
Volba povolání
- Poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při volbě povolání.
- Zjišťuje zájem žáků o studium ve středních školách, spolupracuje s třídními učiteli.
- Shromažďuje nabídky studia na středních školách a další informace významné pro volbu dalšího studia, zajišťuje styk se zástupci středních škol, spolupracuje s Úřadem práce a PPP.
- Je zodpovědný za správné vyplnění a včasné odeslání přihlášek do středních škol.
- Podává pedagogické radě zprávu o žácích, kteří nedokončí povinnou školní docházku v základní škole a mají zájem studovat odpovídající učební obor, o žácích, kteří mají změněnou pracovní schopnost . Zajišťuje pro tyto žáky přihlášky a veškeré potřebné informace.
- Zpracovává přehled o úspěšnosti žáků v přijímacím řízení a statistická hlášení.
- Poskytuje rodičům a žákům informace při odvolacím řízení.
- Podílí se na tvorbě tematického plánu předmětu volba povolání.